Preloader

7 είδη ξεκούρασης που χρειάζεται κάθε άνθρωπος | TEDx

Προσπαθείτε να αναπληρώσετε την έλλειψη ενέργειας με ύπνο και το μόνο που καταφέρατε είναι να νιώθετε κι άλλο κουρασμένοι; Αυτό συμβαίνει γιατί ο ύπνος και η ξεκούραση δεν είναι το ίδιο πράγμα, αν και πολλοί έχουμε ταυτίσει αυτές τις δύο έννοιες.

Διανύουμε τις μέρες μας νομίζοντας ότι ξεκουραστήκαμε επειδή κοιμηθήκαμε αρκετά — αλλά στην πραγματικότητα “χάνουμε” τα άλλα είδη ξεκούρασης που χρειαζόμαστε. Το αποτέλεσμα είναι πολλά άτομα να έχουν ναι μεν υψηλές επιδόσεις αλλά και χρόνια κούραση, το λεγόμενο burn out.

Ο ύπνος είναι σημαντικός αλλά μπορεί να μας βοηθήσει μόνο στην σωματική κόπωση. Καθώς στις μέρες μας δεν κουραζόμαστε μόνο σωματικά πρέπει να λάβουμε υπόψιν 7 βασικά είδη ξεκούρασης ώστε να έχουμε μια πλήρη σωματική και πνευματική αποκατάσταση.

Ο πρώτος τύπος ανάπαυσης που χρειαζόμαστε είναι η σωματική ξεκούραση, η οποία μπορεί να είναι παθητική ή ενεργητική. Η παθητική σωματική ανάπαυση περιλαμβάνει τον ύπνο και τον μεσημεριανό ύπνο, ενώ η ενεργητική σωματική ανάπαυση σημαίνει δραστηριότητες αποκατάστασης όπως η γιόγκα, οι διατάσεις και η θεραπεία μασάζ που συμβάλλουν στη βελτίωση της κυκλοφορίας και της ευελιξίας του σώματος.

Το δεύτερο είδος ανάπαυσης είναι η ψυχική ξεκούραση. Γνωρίζετε αυτόν τον συνάδελφο που ξεκινά τη δουλειά κάθε μέρα με ένα τεράστιο φλιτζάνι καφέ; Συχνά είναι οξύθυμος και ξεχασιάρης και δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί στη δουλειά του. Όταν ξαπλώνει το βράδυ για να κοιμηθεί, συχνά παλεύει να απενεργοποιήσει τον εγκέφαλό του καθώς οι συζητήσεις από την ημέρα γεμίζουν τις σκέψεις του. Και παρά το γεγονός ότι κοιμάται επτά έως οκτώ ώρες, ξυπνά νιώθοντας σαν να μην πήγε ποτέ για ύπνο. Αυτός λοιπόν έχει έλλειψη ψυχικής ανάπαυσης.

Τα καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται να παρατήσετε τη δουλειά σας ή να πάτε διακοπές για να το διορθώσετε. Προγραμματίστε μικρά διαλείμματα κάθε δύο ώρες κατά τη διάρκεια της δουλειάς, αυτά τα διαλείμματα μπορούν να σας υπενθυμίσουν να ρίξετε λίγο τους ρυθμούς. Μπορείτε επίσης να κρατάτε ένα σημειωματάριο δίπλα στο κρεβάτι για να σημειώνετε τυχόν ενοχλητικές σκέψεις που θα σας κρατούσαν ξύπνιους.

Ο τρίτος τύπος ανάπαυσης που χρειαζόμαστε είναι η αισθητηριακή ξεκούραση. Τα έντονα φώτα, οι οθόνες υπολογιστών, ο θόρυβος του περιβάλλοντος και οι πολλαπλές κλήσεις – είτε βρίσκονται σε γραφείο είτε σε κλήσεις με Zoom – μπορεί να μας κουράσουν αρκετά. Αυτό μπορεί να αντιμετωπιστεί κάνοντας κάτι τόσο απλό, όπως να κλείσουμε τα μάτια για ένα λεπτό στη μέση της ημέρας, καθώς και να αποσυνδεθούμε από τις ηλεκτρονικές μας συσκευές στο τέλος κάθε μέρας.

Digital Minimalism: Τι είναι και πώς μπορούμε να γίνουμε ψηφιακοί μινιμαλιστές;

Ο τέταρτος τύπος ανάπαυσης είναι η δημιουργική ξεκούραση. Αυτός ο τύπος ανάπαυσης είναι ιδιαίτερα σημαντικός για όποιον πρέπει να λύσει προβλήματα ή να σκεφτεί νέες ιδέες. Η δημιουργική ανάπαυση ξυπνά ξανά το δέος και την απορία μέσα στον καθένα μας. Θυμάστε την πρώτη φορά που είδατε έναν καταρράκτη ένα δάσος ή ένα εμβληματικό αξιοθέατο; Το να επιτρέψετε στον εαυτό σας να απολαύσει την ομορφιά της φύσης και των εξωτερικών χώρων – ακόμα κι αν είναι σε ένα πάρκο ή στην αυλή σας – σας προσφέρει δημιουργική ξεκούραση.

Αλλά η δημιουργική ξεκούραση δεν είναι απλώς η εκτίμηση της φύσης, περιλαμβάνει επίσης την απόλαυση των τεχνών. Μετατρέψτε τον χώρο εργασίας σας σε χώρο έμπνευσης προβάλλοντας εικόνες από μέρη που αγαπάτε και έργα τέχνης που σας “μιλούν”. Δεν μπορείτε να αφιερώνετε 40 ώρες την εβδομάδα κοιτάζοντας το κενό ή ένα ακατάστατο περιβάλλον και να περιμένετε να αισθάνεστε παθιασμένοι με οτιδήποτε, πόσο μάλλον να έχετε καινοτόμες ιδέες.

Καθαρίστε τον χώρο σας όπως οι Μινιμαλιστές

Τώρα ας ρίξουμε μια ματιά σε ένα άλλο άτομο – τον φίλο που όλοι πιστεύουν ότι είναι το ωραιότερο άτομο που έχουν γνωρίσει ποτέ. Είναι το άτομο από το οποίο εξαρτώνται όλοι, αυτός που θα καλούσατε αν χρειαζόσασταν μια χάρη γιατί ακόμα κι αν δεν θέλουν να το κάνουν, ξέρετε ότι θα σας πουν ένα απρόθυμο «ναι» και όχι ένα αληθινό «όχι». Αλλά όταν αυτό το άτομο είναι μόνο του, νιώθει ότι δεν το εκτιμούν και πως οι άλλοι το εκμεταλλεύονται.

Αυτό το άτομο χρειάζεται συναισθηματική ξεκούραση, που σημαίνει ότι χρειάζεται το χρόνο και τον χώρο για να εκφράσει ελεύθερα τα συναισθήματά τ@ και να περιορίσει τους ανθρώπους που τ@ν ευχαριστούν. Η συναισθηματική ανάπαυση απαιτεί επίσης το θάρρος για να είσαι αυθεντικ@ς. Ένα συναισθηματικά ξεκούραστο άτομο μπορεί να απαντήσει στην ερώτηση «Πώς είσαι σήμερα;» με ένα ειλικρινές «δεν είμαι εντάξει».

Εάν χρειάζεστε συναισθηματική ανάπαυση, πιθανότατα έχετε έλλειψη κοινωνικής ξεκούρασης. Αυτό συμβαίνει όταν αποτυγχάνουμε να διαφοροποιήσουμε αυτές τις σχέσεις που μας αναζωογονούν από εκείνες τις σχέσεις που μας εξουθενώνουν. Για να βιώσετε περισσότερη κοινωνική ξεκούραση, περιβάλετε τον εαυτό σας με θετικούς και υποστηρικτικούς ανθρώπους. Ακόμα κι αν οι αλληλεπιδράσεις σας πρέπει να πραγματοποιούνται εικονικά, μπορείτε να επιλέξετε να ασχοληθείτε περισσότερο με αυτές, ενεργοποιώντας την κάμερά σας και εστιάζοντας σε ποιον μιλάτε.

Ο τελικός τύπος ανάπαυσης είναι η πνευματική ξεκούραση, η οποία είναι η ικανότητα να συνδεθεί κανείς πέρα ​​από το σωματικό και ψυχικό και να αισθανθεί μια βαθιά αίσθηση του ανήκειν, της αγάπης, της αποδοχής και του σκοπού. Για να το λάβετε αυτό, ασχοληθείτε με κάτι μεγαλύτερο από τον εαυτό σας και προσθέστε την προσευχή, τον διαλογισμό ή τη συμμετοχή της κοινότητας στην καθημερινή σας ρουτίνα.

Ο ύπνος λοιπόν δεν είναι ο μόνος τρόπος ξεκούρασης και πρέπει ίσως να εστιάσουμε και σε άλλες τεχνικές ξεκούρασης που μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικές και να σταματήσουμε να κατηγορούμε την έλλειψη ύπνου για όλα μας τα προβλήματα.

Συμφωνείτε;

Δείτε όλη την ομιλία της Saundra Dalton-Smith στο TEDxAtlanta.

Αν βρήκατε αυτό το άρθρο χρήσιμο μοιραστείτε το! 

Founder-Chief Editor | Environmental Scientist, MSc
Close
EnglishGreekSpanish