Βιολογικά Τρόφιμα | Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις πριν τα επιλέξεις

Η διατροφή μας συνδέεται άρρηκτα με την υγεία μας. Στην προσπάθεια να κάνουμε καλύτερες διατροφικές επιλογές, υπάρχει μια στροφή προς την κατανάλωση βιολογικών προϊόντων. Στα σούπερ μάρκετ θα συναντήσουμε σίγουρα ένα τμήμα αφιερωμένο στα βιολογικά τρόφιμα, καθώς υπάρχουν και πολλά εξειδικευμένα καταστήματα με βιολογικά προϊόντα.

Πότε ένα τρόφιμο είναι βιολογικό;

Ο όρος βιολογικό (ή οργανικό) αναφέρεται στη διαδικασία με την οποία έχει παραχθεί το προϊόν. Τα βιολογικά τρόφιμα καλλιεργούνται χωρίς τη χρήση τεχνητών χημικών ουσιών, ορμονών, αντιβιοτικών ή φυτοφαρμάκων.

Με βάση τη μελέτη επιστημονικών ερευνών, βλέπουμε πως υπάρχει ποικιλομορφία στα αποτελέσματα της σύγκρισης βιολογικών και μη-τροφίμων. Όταν αγοράζουμε τρόφιμα λαμβάνουμε υπόψη πολλούς παράγοντες όπως η γεύση, οι επιπτώσεις στο περιβάλλον και η τιμή τους. Πάμε να δούμε κάποιους από αυτούς.

Τα οφέλη της κατανάλωσης βιολογικών προϊόντων είναι αρκετά.

Στα φυτικά προϊόντα η κύρια διαφορά μεταξύ βιολογικού και μη-βιολογικού τρόπου καλλιέργειας είναι το πόσο βιώσιμος είναι για το περιβάλλον. Οι πρακτικές βιολογικής γεωργίας έχουν σχεδιαστεί για να ωφελούν το περιβάλλον λαμβάνοντας υπόψη την ποιότητα του νερού και του εδάφους, καθώς δεν χρησιμοποιούνται φυτοφάρμακα και χημικά λιπάσματα για την ενίσχυση της παραγωγής. Στις βιολογικές καλλιέργειες οι αγρότες χρησιμοποιούν φυσικά λιπάσματα, για να θρέψουν το έδαφος και τα φυτά και να διαχειριστούν τα ζιζάνια με την εναλλαγή των καλλιεργειών, σε αντίθεση με τη χρήση εντομοκτόνων.

Δείτε ακόμα: Η τέχνη της συγκαλλιέργειας, μια παραδοσιακή γεωργική πρακτική

Όσων αφορά τον κτηνοτροφικό τομέα, οι παραγωγοί βιολογικού κρέατος, γάλακτος και αυγών πρέπει να παρέχουν στα ζώα τους περισσότερο χώρο για να μετακινούνται, ένα σημαντικό πλεονέκτημα για την καλή διαβίωση των ζώων. Επίσης, τα ζωικά προϊόντα δεν μπορούν να επισημανθούν ως βιολογικά εάν τα ζώα ταΐστηκαν ή υποβλήθηκαν σε θεραπεία με αντιβιοτικά, κάτι που είναι καλό για την επιβράδυνση της εμφάνισης ανθεκτικών βακτηριακών στελεχών επικίνδυνων για την ανθρώπινη υγεία.

Επίσης, υπάρχει αρκετή διαφορά στην ποιότητα του τροφίμων καθώς κυρίως τα βιολογικά φρούτα και λαχανικά έχουν πιο πλούσια γεύση αλλά και πιο «αληθινή» και «ατελής» εμφάνιση, καθώς δεν έχουν προστεθεί χρώματα και συντηρητικά ώστε να φαίνονται πιο φρέσκα και καινούργια.

Τι γίνεται με την θρεπτική αξία των βιολογικών προϊόντων;

Μελέτες δείχνουν πως δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία ώστε να πούμε πως τα βιολογικά τρόφιμα έχουν περισσότερα θρεπτικά συστατικά από τα συμβατικά.

Επίσης, τα βιολογικά προϊόντα σίγουρα κοστίζουν περισσότερο από τα μη-βιολογικά. Οι υψηλότερες τιμές οφείλονται σε ακριβότερες γεωργικές πρακτικές, αυστηρότερους κυβερνητικούς κανονισμούς και χαμηλότερες αποδόσεις των καλλιεργειών. Η βιολογική γεωργία απαιτεί περισσότερη ανθρώπινη εργασία για τη διαχείριση του λιπάσματος, περισσότερη γη για την παραγωγή και πιο προσεκτική διαχείριση.

Όπως στις επιλογές της ζωής μας οφείλουμε να μην είμαστε απόλυτοι, έτσι και στην περίπτωση υποστήριξης ή όχι των βιολογικών προϊόντων θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη όλους τους παράγοντες.

Πρακτικές συμβουλές για καλύτερες διατροφικές επιλογές.

  • Φροντίζουμε να αγοράζουμε όση ποσότητα τροφίμων χρειάζομαι. Εάν είναι βιολογικά, τα καταναλώνουμε άμεσα καθώς δεν γίνεται χρήση συντηρητικών ουσιών ή άλλων τεχνικών.
  • Το βιολογικό τρόφιμο δεν σημαίνει απαραίτητα πως έχει υψηλότερη θρεπτική αξία, όμως σίγουρα δεν περιέχει χημικές ουσίες και αντιβιοτικά.
  • Επιλέγουμε προϊόντα από μικρούς παραγωγούς ώστε να στηρίζουμε ουσιαστικά το κίνημα της βιολογικής καλλιέργειας.
  • Προσέχουμε να μην μπερδεύουμε το «βιολογικό» με το «φυσικό» στις ετικέτες τροφίμων.  Το «φυσικό» σημαίνει πως το τρόφιμο δεν έχει τεχνητά χρώματα, γεύσεις ή συντηρητικά, ενώ το «βιολογικό» αναφέρεται στις μεθόδους καλλιέργειας.
  • Προσέχουμε να ενημερωνόμαστε σωστά για τη σήμανση των τροφίμων. Ισχυρισμοί όπως “χωρίς ορμόνες” ή “ελεύθερη βοσκή” δεν σημαίνουν απαραίτητα πως το τρόφιμο είναι βιολογικό.

Δείτε ακόμα: Τι είναι το Greenwashing και πώς μπορούμε να το αποφύγουμε;

Νίκη Καρατζά, www.foodchaos.gr

Σας άρεσε το άρθρο; Μοιραστείτε το!

Η Νίκη Καρατζά είναι επιστήμονας τροφίμων και σύμβουλος διατροφής, με μεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα της σχεδίασης νέων προϊόντων. Μετά από εμπειρία στη βιομηχανία τροφίμων και τον χώρο της εστίασης, αποφάσισε να ασχοληθεί με αυτό που αγαπά περισσότερο: τον ρόλο των αισθήσεων στην αλληλεπίδραση μας με το φαγητό, και την ενσυνείδητη διατροφή. Παράλληλα εκπαιδεύεται ως Yoga Instructor. Μπορείς να μάθεις παραπάνω στο IG @foodchaos.gr
Close
EnglishGreekSpanish