Preloader

Συμβάλλουν τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης στην προστασία του περιβάλλοντος; Τι αντίκτυπο έχουν στην συμπεριφορά των πολιτών;

Τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι αδιαμφισβήτητα ένα σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητάς μας καθώς πλέον αποτελούν κυρίαρχη πηγή ενημέρωσης των πολιτών. Καθώς έχουν καταφέρει να εισχωρήσουν στη ζωή των χρηστών και να επηρεάζουν τις πεποιθήσεις και τις δράσεις τους. Ακόμη δρουν ως ένα αποτελεσματικό μέσο ενημέρωσης όσον αφορά τα οικολογικά προβλήματα της κοινωνίας μας, γνωστοποιώντας τα στο κοινό και προσπαθούν να λειτουργήσουν ως ένας καθοριστικός παράγοντας για την επίλυσή τους.

Παρόλη την αυξημένη προβολή από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η οποία αυξάνει την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, φαίνεται να αποτυγχάνει στο να αυξήσει αποτελεσματικά αλλαγές στη συμπεριφορά των πολιτών.

Γιατί η συμπεριφορά των πολίτων θεωρείται πρόκληση για τους μελετητές;

Η διαμόρφωση της περιβαλλοντικής συνείδησης των πολίτων θεωρείται για πολλούς μεγάλη πρόκληση. Η αρχή της ενεργούς συμμετοχής του πολίτη σε περιβαλλοντικά θέματα διέπει και ρυθμίζει τη διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης και την ανάπτυξη φιλοπεριβαλλοντικής συμπεριφοράς. Πάνω από το 40% του παγκόσμιου πληθυσμού χρησιμοποιεί κάποιο είδος πλατφόρμας μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό περιλαμβάνει το Facebook, το Instagram, το Twitter και δεκάδες άλλες πλατφόρμες που μας συνδέουν σε παγκόσμια κλίμακα.

Τι εννοούμε με τον όρο Social Media και ποια είναι η συμβολή τους στο περιβάλλον;

Αρχικά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σχεδιάστηκαν για να μας βοηθούν να παραμένουμε συνδεδεμένοι με φίλους, να γνωρίζουμε καινούργιους ανθρώπους και να μοιραζόμαστε κομμάτια της ζωής μας. Σήμερα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν αφορούν απλώς την κοινή χρήση φωτογραφιών με φίλους αλλά κάτι παραπάνω.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις σε όλο τον κόσμο έχουν αρχίσει να ‘εκμεταλλεύονται’ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να προωθήσουν τον σκοπό τους και για να μοιράζονται τα νέα, τις εκδηλώσεις και τα τελευταία στοιχεία για το περιβάλλον. Το Instagram είναι μια τεράστια πλατφόρμα για το Sierra Club, τους Clean Energy Advocates, Nature Conservancy, WWF, Greenpeace κ.τ.λ.

Πιο συγκεκριμένα, το Twitter δημιούργησε το Twitter for Good, μια πρωτοβουλία από την εταιρεία για να αναδείξει τα θετικά πάθη τους σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο. Το 2019, το Twitter συνεργάστηκε με το Earth Day Network για να αναλάβει νέες εταιρικές δεσμεύσεις, όπως:

  1. Χρηματοδότηση ενεργειακών προϊόντων σε όλο τον κόσμο,
  2. Κομποστοποίηση,
  3. Ελαχιστοποίηση της χρήσης πλαστικού,
  4. Ανακύκλωση περισσότερων προϊόντων.

Ακόμη και το Instagram έχει δημιουργήσει το κουμπί “δωρεά” το οποίο επιτρέπει στους χρήστες να στέλνουν χρήματα στους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς της προτίμησης τους. Πράγματι, η γνώση που αντλείτε από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η κατανόηση για διάφορα ζητήματα, ιδίως για τα περιβαλλοντικά, συμβάλλει στην ικανότητά του κοινού να συμμετέχει. Αλλά και να παίρνει αποφάσεις για θέματα που αφορούν την δημόσια ζωή καθώς και την καθημερινότητά του.

Στην πορεία όμως, αποδείχθηκε ότι η αύξηση στην γνώση δεν οδηγεί πάντα στην υιοθέτηση περιβαλλοντικής συνείδησης.

Με ποιον τρόπο λοιπόν θα αφυπνίσουμε την περιβαλλοντική συνείδηση των πολίτων;

Η ψυχολογική διάσταση των πολιτών μέσα από τις αντιλήψεις και τις πεποιθήσεις τους σε περιβαλλοντικά θέματα ορίζει την ενεργό απόκριση τους στα περιβαλλοντικά ζητήματα. Αν ρωτήσουμε λοιπόν κάποιον: που οφείλεται η ρύπανση; θα αναφερθεί απλά στην οικολογική κρίση της εποχής. Αυτό οδηγεί προφανώς σε αδυναμία μιας ουσιώδους επικοινωνίας
και διαλόγου. Με αποτέλεσμα να μην κατανοείται το πραγματικό νόημα της οικολογικής κρίσης αλλά να παρεμποδίζεται η αντιμετώπισή της (Joachim Kahlert,1990).

Όπως, επίσης οι περισσότεροι πολίτες δυσκολεύονται να προσδιορίσουν την διαφορά μεταξύ Ρύπανσης και Μόλυνσης. Πόσο μάλλον να διαπιστώσουν ότι τα προβλήματα αυτά είναι αποτέλεσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας και παρέμβασης στη φύση.

Σε αρκετές περιπτώσεις το κοινό δεν έχει επίγνωση της κατάστασης, ενώ στηρίζεται στα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να ενημερωθεί.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι τα social media μας λένε τι πρέπει να σκεφτούμε – δεν πρέπει να απορροφάμε την γνώση χωρίς κριτική. Αυτό είναι το κλειδί μιας σωστής περιβαλλοντικής συνείδησης η κριτική και έπειτα η δράση.

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία*, οι πολίτες με περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση θεωρούν πως τα προβλήματα που χρήζουν άμεσης επίλυσης είναι τα παρακάτω.

Η διαχείριση των απορριμμάτων, έχει συμβάλλει στην υιοθέτηση της ανακύκλωσης ως περιβαλλοντικής δράσης. Επίσης, η ρύπανση του νερού και των γεωργικών καλλιεργειών είναι γεγονότα που ενισχύει άμεσης υιοθέτησης δράσεων προς αυτή την κατεύθυνση.

Τέλος, σημειώνεται πως οι πολίτες με περιβαλλοντική συνείδηση εκφράζουν την ανάγκη για περισσότερη πληροφόρηση για τα περιβαλλοντικά θέματα. Ενώ δηλώνουν την πρόθεση να αλλάξουν τις καθημερινές τους συνήθειες άρδην.

Έτσι, καταλήγουμε στο συμπέρασμα, ότι οι πολίτες πρέπει να εμπιστεύονται σε μεγάλο βαθμό τους επιστήμονες για την επίλυση περιβαλλοντικών θεμάτων της κοινωνίας και όχι τόσο τα social media.

Σας άρεσε το άρθρο; Μοιραστείτε το!

𝐼'𝓂 𝒶𝓃 𝐸𝒸𝑜𝓃𝑜𝓂𝒾𝓈𝓉 𝓌𝒾𝓉𝒽 𝓂𝒶𝓈𝓉𝑒𝓇 𝒾𝓃 𝑀𝐵𝒜 𝒜𝒸𝒸𝑜𝓊𝓃𝓉𝒾𝓃𝑔, 𝓈𝓉𝓊𝒹𝒾𝑒𝒹 𝒾𝓃 𝓉𝒽𝑒 𝒩𝒶𝓉𝒾𝑜𝓃𝒶𝓁 𝒶𝓃𝒹 𝒦𝒶𝓅𝑜𝒹𝒾𝓈𝓉𝓇𝒾𝒶𝓃 𝒰𝓃𝒾𝓋𝑒𝓇𝓈𝒾𝓉𝓎 𝑜𝒻 𝒜𝓉𝒽𝑒𝓃𝓈. 𝔹𝕖 𝕡𝕒𝕣𝕥 𝕠𝕗 𝕥𝕙𝕖 𝕤𝕠𝕝𝕦𝕥𝕚𝕠𝕟 𝕟𝕠𝕥 𝕥𝕙𝕖 𝕡𝕠𝕝𝕝𝕦𝕥𝕚𝕠𝕟
Close
EnglishGreekSpanish