Αστυπάλαια: Το ηλεκτρικό νησί

Αστυπάλαια: Ένα μικρό και γραφικό νησί στα νότιο-ανατολικά του Αιγαίου, φημισμένο για τον εναλλακτικό του τουρισμό. Τί σχέση έχει όμως με τον όμιλο της Volkswagen;

Καλοκαίρι του 2021: Το ελληνικό κράτος σε συνεργασία με την Volkswagen αποφάσισαν να μετατρέψουν το νησί της Αστυπάλαιας, στα πλαίσια του προγράμματος «Αστυπάλαια: Έξυπνο και Αειφόρο Νησί», σε ένα «μελλοντικό εργαστήριο για την απεξάρτηση από τον άνθρακα στην Ευρώπη», δήλωσε ο Herbert Diess (CEO του ομίλου Volkswagen) με την ευκαιρία των εγκαινίων του έργου, κατά την οποία ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου παρέδωσε τα τέσσερα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα ID.3 και ID.4. Αρχικά, θα χρησιμοποιούνται από τις τοπικές αρχές, όπως η αστυνομία, η δημοτική διοίκηση και το λιμενικό σώμα. Αυτές είναι οι απαρχές ενός μετασχηματισμού που θα αλλάξει ριζικά την Αστυπάλαια τα επόμενα χρόνια.

Γιατί η Αστυπάλαια;: Το νησί ξεκινάει, αρχικά, από το μηδέν και, ως εκ τούτου, πραγματοποιεί πλήρη μετασχηματισμό όσον αφορά την κινητικότητα. Δεύτερον, προσφέρει μια σαφώς καθορισμένη και κλειστή περιοχή χωρίς περιοριστικούς παράγοντες που δεν μπορούν να επηρεαστούν. Το νησί έχει επίσης ακριβώς το κατάλληλο μέγεθος για να δοκιμαστούν αποτελεσματικά τα συστήματα μεταφορών.

Στόχος: Στόχος του προγράμματος είναι να αποκτήσει η Αστυπάλαια σταδιακά ένα εντελώς νέο σύστημα μεταφορών με ηλεκτρικά αυτοκίνητα, λεωφορεία, πατίνια και ποδήλατα, καθώς και να αντλεί την ενέργειά της αποκλειστικά από «πράσινη» ενέργεια. Εως το 2026, λοιπόν, θα έχουν αντικαταστήσει οι υπηρεσίες τούτες τις ελάχιστα-ανεπτυγμένες-μέχρι-σήμερα δημόσιες μεταφορικές υπηρεσίες και θα καταστήσουν πιο ελκυστικές. Εκτός αυτού, πρόκειται να κατασκευαστεί ένα μεγάλο ηλιακό πάρκο που θα παρέχει περίπου τρία μεγαβάτ πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό θα καλύψει το 100 τοις εκατό των ενεργειακών αναγκών για την ηλεκτρική κινητικότητα και περισσότερο από το 50 τοις εκατό των γενικών ενεργειακών αναγκών του νησιού. Έτσι μπορούν 800 τόνοι καυσίμου ντίζελ, για τον τοπικό σταθμό παραγωγής ενέργειας, να εξοικονομηθούν. Αυτό μειώνει το ενεργειακό κόστος κατά 22 τοις εκατό. Μέχρι το 2026, το 80% της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνεται στην Αστυπάλαια θα προέρχεται από τον ήλιο και τον άνεμο. Ο στόχος είναι να μειωθούν οι εκπομπές CO2 του νησιού κατά 70 τοις εκατό μέχρι τότε.

Αναλυτικά: Το νησί μπαίνει σε μία πορεία προς ένα βιώσιμο σύστημα κινητικότητας, με την ενεργοποίηση της υπηρεσίας διαμοιρασμού δρομολογίων/διαδρομών «ASTYBUS» και την υπηρεσία διαμοιρασμού οχημάτων «astyGO». Με αυτόν τον τρόπο θα αντικατασταθούν τα παραδοσιακά λεωφορεία. Η Volkswagen θα στείλει 5 οχήματα τύπου λεωφορεία (ID.Buzz) στο νησί, τα οποία θα πρωτοκυκλοφορήσουν 2 Νοεμβρίου του 2022 στην αγορά. Εκτός των άλλων, θα υπάρχει δυνατότητα κράτησης ηλεκτρικών πατινιών, ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων και ηλεκτρικών ποδηλάτων.

 

Οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών οχημάτων θα λάβουν κρατικές επιδοτήσεις εως και 40 τοις εκατό της τιμής αγοράς για τη μετάβαση σε ηλεκτρικό όχημα και περιβαλλοντικό μπόνους για τους παλιούς κινητήρες. Παράλληλα δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο δίκτυο σταθμών φόρτισης οχημάτων. Τον Ιούνιο του 2022 αποτελούσαν τα ηλεκτρικά οχήματα το 10 τοις εκατό των συνολικών οχημάτων του νησιού, συμπεριλαμβανομένου του «E-Taxi ID.4».

Το έργο συνοδεύεται από μελέτες επιστημόνων από το Αιγαίο και το Πανεπιστήμιο του Στραθκλάιντ. Το κύριο μέλημα είναι η αποδοχή από τον τοπικό πληθυσμό. Το 65 τοις εκατό των ερωτηθέντων είναι βασικά πρόθυμο να μεταπηδήσει σε ένα ηλεκτρονικό αυτοκίνητο. Τα κύρια εμπόδια που αναφέρονται είναι το κόστος αγοράς και η έλλειψη επιλογών φόρτισης.\

 

Το 50 τοις εκατό του πληθυσμού δήλωσε ότι θα ήταν πρόθυμο να εγκαταλείψει το δικό του αυτοκίνητο υπό ορισμένες προϋποθέσεις και να χρησιμοποιεί μόνο υπηρεσίες κινητικότητας. “Μαθαίνουμε πολλά στην Αστυπάλαια”, λέει ο Diess: “Είναι ωραίο να βλέπουμε πώς το έργο αναπτύσσεται και πώς οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους”. Μετά τον αρχικό σκεπτικισμό, ο ενθουσιασμός του πληθυσμού για την ηλεκτρονική κινητικότητα αυξάνεται “επειδή μπορεί πλέον να γίνει βίωμα”, λέει ο Diess.

Τελικά: Όχι μόνο ο πληθυσμός μαθαίνει, αλλά και η βιομηχανία και η πολιτική αποκτούν σημαντική εμπειρία. Η Volkswagen εξετάζει επί του παρόντος τον βαθμό στον οποίο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να ενσωματωθούν στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας. “Το λεγόμενο vehicle-to-grid γίνεται ένα μεγάλο θέμα”, δήλωσε o Diess. “Στο μέλλον, το αυτοκίνητο μπορεί να συμβάλει ως κινητή τράπεζα ενέργειας για την εξισορρόπηση της ασταθούς παραγωγής πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας”, εξήγησε. “Σύντομα θα φέρουμε αυτή την τεχνολογία στα αυτοκίνητά μας σε μεγάλη κλίμακα και η Αστυπάλαια προσφέρεται ως πεδίο δοκιμών”.

 

Πηγές: astypalaia.gr, volkswagenag.com, caroto.gr

Πηγές απεικονίσεων: astypalaia.gr, volkswagenag.com, volkswagen-newsroom.com, news.gtp.gr

Σας άρεσε το άρθρο; Μοιραστείτε το!

 

Translator (BA) & Artist
Close
EnglishGreekSpanish